söndag 24 mars 2013

Chokladfabriken

Alla chokladälskare liksom jag borde ta ett stopp på Chokladfabriken. Denna butik och café har blivit till en liten kedja som finns på 5 platser: Renstiernas Gata 12, Regeringsgatan 58, Grevgatan 37, St Eriksplan 2 (hos Cajsa Warg men endast som försäljare) och lite otippat även i Fukuoka, Japan. De olika ställena är lite olika stora med varierande syfte. Jag tänker fokusera på Renstiernas Gata där jag har hängt, det är deras största butik med ett riktigt café.

Till en början kan jag berätta att caféet är riktigt mysigt. Här finns en slags grön soffa som går upp i flera våningar, ungefär som en läktare men det finns även vanliga stolar och bord nere på golvet. Utbudet av godsaker är stort, fantastsikt vackra och goda chokladverk finns att beställa här och antingen tar du med dem hem, ger bort dem till någon när och kär eller stannar kvar och njuter på plats. Deras stora pralinutbud ger beslutångest, prova t.ex. smakerna lakrits eller hallon. På Chokladfabriken finner du även tårtor, petite fours och semlor (vid säsong). Jag har provat deras chokladsemlor med ofantligt len chokladgrädde, de kostar 34 kronor. Glöm inte heller bort deras varm choklad, om du vill testa något annorlunda så välj den med vit choklad och marshmallows för 40 kronor. Om du vill kan du även gå en dessert- eller pralinkurs här eller lyxa till det med en chokladprovning.

Avslutningsvis vill jag förmedla Chokladfabrikens tre budord:
• Allt i butiken (till och med svärmor Sivs apelsinmarmelad) ska innehålla choklad av högsta kvalitet.
• Allt ska tillverkas för hand.
• Alla ska känna sig välkomna i butiken.

Öppettiderna är: Måndag-fredag 10.00-18.30 och Lördag: 10.00-17.00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar