måndag 4 februari 2013

Intervju med Rikard Wolff

Rikard Wolff är en skådespelare och sångare som har hunnit med mycket sedan hans stora genombrott i filmen Änglagård 1992. Sedan dess har han hunnit med många andra filmer och pjäser, 2011 fick han  den kungliga medaljen Litteris et Artibus för sina "framstående konstnärliga insatser som skådespelare". Utöver det har han skrivit självbiografin Rikitikitavi och deltagit när den nya nationalarnenan Friends Arena invigdes, då han bl.a. sjöng låten Pojken på månen. På lördag är han även en av deltagarana i Melodifestivalen.
Foto: Joi Grinde

Vilken är din favoritsstadsdel?
Söder, jag bor här sen jag flyttade tillbaka till Stockholm på 80-talet. Det är som en småstad mitt i en storstad.

Vad gör du helst när du har en ledig dag i Stockholm?
Tar promenader, fikar i parken, det finns ett jättetrevligt sommarfik i Skinarviksparken där jag brukar sitta och läsa och skriva

Var åker du för att shoppa?
Längs Hornsgatan finns allt man behöver. Matvaror, husgeråd, papper osv. Det är bara för att köpa kläder jag åker ner till stan.

Vilket är ditt favoritmuseum?
Stadsmuseumet vid Slussen, jag är ett stort fan av stadens historia, här får man sitt lystmäte. Kul med barn också.

Vilket är ditt guldkorn i Stockholm?
Mitt guldkorn är Skonnarviksparken på sommaren med utsikt, trevligt café och ständigt människor att prata med. Även barnvänligt, det går att köpa glass ;)

Vilka är dina favoritrestauranger?
Finns ett antal krogar runt Mariatorget/Zinkensdamm. Pane vino vid Zinkens tunnelbana, Bistro Süd på Swedenborgsgatan… Det är franskt respektive italienskt, fin miljö och trevlig personal.

Vad ska man inte missa om man kommer till Stockholm?
Promenera runt Södermalm.

Vad är det bästa med Stockholm?
Vattnet, ljuset och människorna. Stockholmare, som för övrigt ofta är inflyttade är trevliga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar